Stage 5 Neuquen > San Rafael

Nieuws Bericht toevoegev

Beluister de voicemail

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

klein_dsc0186

15:35 uur

De verbindingsroute van vandaag was de eerste 400 km erg vermoeiend. Door de lange uitgestrekte wegen en het monotone geluid van onze Toyota, geen radio, is het soms moeilijk wakker te blijven. Na 400 kilometer kwamen we in de provincie Mendoza. Mochten de laatste 200 km tot dit bivouac een voorteken zijn voor de rest van onze verbindingsroutes dan teken we allen direct. Een afwisselend landschap, veel groen, eindelijk berglandschap en een rijker gedeelte van Argentinië wat vooral komt door de vele wijngaarden in deze regio.

Over de dood van Pascal Terry (192) is bij jullie door het ANP vast al meer bekend dan wij kunnen brengen. Zojuist een ‘persbericht’ ontvangen van de organisatie. Hierin valt te lezen dat hij afgelopen nacht is gevonden om 2:10 uur. (ARG) De plek waar de motorrijder is gevonden was in zeer dichtgegroeid gebied, een deel van de speciál van afgelopen zondag 4-1-2009. Sindsdien werd hij vermist, dus tijdens de speciál van Santa Rosa naar Puerto Madryn. ASO heeft 2 keer contact gezocht met zijn Iritrack maar werd geïnformeerd door SARSAT dat zijn signaal verbroken zou hebben. Maandag 5-1-2009 is ASO gaan zoeken met politie en s’avonds heeft men besloten de zoektocht te staken omdat het gebied zeer moeilijk begaanbaar is. Dinsdag, gisteren kwam er bij ASO helaas verkeerde info dat hij toch zou zijn binnengekomen in bivouac Neuquen. Later bleek dat ze hem met een andere rijder hadden verwisseld en dat hij dus toch als vermist moest worden opgegeven. Om 19:30 uur gisterenavond is er weer een omvangrijke zoekactie op touw gezet en afgelopen nacht 2:10 uur gevonden. Hij zat, zo wordt hier gemeld, tegen een boom met eten en drinken naast zich. Zijn motor 15 meter verderop en ook zijn helm lag naast hem. Verder onderzoek volgt en dus ook de definitieve oorzaak laat even op zich wachten…! Indianen verhalen als zou hij misschien vermoord zijn worden hier, logisch, te zeerste tegengesproken, sterker, ontkent dit ten zeerste!

20:30 uur: Marcel, Johan en Alex zijn inmiddels op bivouac aangekomen.

Alex is 26ste geworden. 2 keer over de kop gegaan doordat het spatbord voor brak. De bovenbouw is krom en het roadbook en de ICO zijn ook stuk. De eerste 3 dagen meer gezien dan vandaag. Zware proef met aan het eind duinen. Bij vertrek vanmorgen eigenlijk teveel toeschouwers die al om 5:30 uur vanaf de uitgang zo’n 10km langs de wegen stonden. Soms voelt het zelfs bedreigend zegt Alex.

Marcel zei het zwaar gehad te hebben en hij zeker niet ontevreden is met zijn 47ste positie. In het interview met Allard Kalf zegt hij niet verwacht te hebben toch op deze positie te staan, zeker niet naast al die rijders die zaterdag in Buenos Aires aan de start stonden. De piste was vandaag technisch zwaar maar wel een echte Dakar etappe. De motor is dik in orde, geen problemen. Nadat hij zich vanmorgen bij vertrek behoorlijk brak voelde is het toch behoorlijk lekker gegaan vandaag!

Johan op staan wachten bij de poort om wat foto’s te maken. Kapot maar heelhuids aangekomen. Ploeteren in het laatste stuk, de duinen. Hij zag veel motorrijders die keer op keer vast kwamen te zitten. Voelt zich verder goed. De quad die hij gisteren ontweek en daardoor ten val kwam vroeg hem vandaag even om zijn hulp het ding overeind te tillen? Inderdaad dat heeft hij maar niet gedaan dit keer…!

Robert heeft genoten van wat hij noemt de zwaarste dag tot nu toe en tevens de mooiste. De duinen aan het einde waren het mooiste, zo mooi dat ik twijfelde om nog evn om te draaien om nogmaals te rijden. Hij was te laat aan de start omdat tijdens de verbinding vanmorgen de luchtfilterkap van de motor eraf was. Voelt zich zonder training eigenlijk best goed, wel zwaar!

Nu 23:00 uur, De Silver Bullet & De Blue Lagoon van Pascal en Jack zijn nog niet binnen! VINK ligt op zijn kant in de duinen en lees net een bericht van Jack z’n vrouw dat hij met een kapotte cilinder staat. De Ginaf assistentie is er nu naartoe om hulp te bieden. Het blijkt een sloopdag te gaan worden met erg veel uitvallers. ASO heeft zojuist besloten (23:15 uur) dat iedereen uit de duinen naar het bivouac kan komen en zowiezo morgenvroeg aan de start mag verschijnen! Robert hoorde net bij team de Rooy dat waarschijnlijk 2 motorrijders zijn opgenomen in het ziekenhuis, ze zouden in coma liggen. Bij team BMW is Merkensteijn naar huis, zijn bolide brandde vanmiddag geheel uit.

PS: ik heb begrepen dat het vermelden van de dagpositie en de tijden niet gewenst wordt omdat dit ook gewoon gevolgd kan worden in NL. Hiervan dan ook geen vermelding meer. Dit was om de info op de site zo breed mogelijk te trekken en dat wat we melden toch meer achtergrond informatie is dan het brengen van recente nieuwsfeiten omdat deze via internet in NL veel sneller gevonden zijn dan wij vanaf hier kunnen verzamelen.

Gisteren in onze mailbox binnengekomen via info@dutchteamdakar.nl een aantal vragen mbt de vaktermen die te lezen zijn op onze site maar ook op vele andere rallysites. Gezien het feit het ondergetekende’s eerste keer is dat ik teksten schrijf voor Dutch Team Dakar zal er wellicht zo nu en dan iets onduidelijk zijn. Wel wil ik proberen te schetsen hoe onze dagen eruit zien zodat ingezien kan worden dat informatiebronnen hier in de bivouacs niet recenter nieuws kunnen brengen dan in NL op de diverse sites gedurende de gehele dag gevonden kunnen worden; om te beginnen zien wij als assistentie en pers helemaal niets van dat wat zich afspeelt hier tijdens de rally. Er is geen LIVE verbinding met de race en ook niet re-live. Wij zien waarschijnlijk iets van Le Dakar 2009 wanneer we terug in NL zijn. De dag begint zo tussen 4:00 – 5:00 uur, opstaan, ontbijten en haasje repje op naar het volgende bivouac. Helaas zit er in onze persauto (Dakarsport.com) zelfs geen radio dus al spreek je Spaans, niemand die wat meld! Aangekomen op het bivouac, gemiddeld 5 – 9 uur rijden is landje kapen, stuk grond reserveren voor de assistentie die volgt om…? Geen id., dit hangt weer af bij ons team van hoe de motorrijders presteren, kan de ass. Door blijven rijden tot aan bivouac of moeten ze na de speciál (proef, stage) service verlenen aan één van de heren. Zo ja, dan moet misschien terug gereden worden, service verrichten en al naar gelang er gesleuteld moet worden is het de vraag hoe lang? Enfin we hebben de afgelopen dagen nog niet echt te klagen omdat iedereen nog is binnengekomen. Na aankomst gaan wij lunchen, dat kan tot 15:00 uur. Dan een plaats bemachtigen in de perstent, een beperkt aantal personen heeft van ASO een accreditatie ontvangen, zo’n 150 journalisten welke van hieruit contact kunnen leggen met de redactie in eigen land. Ten eerste start dan het downloaden van foto’s genomen vanaf de vorige avond, sorteren, benoemen en klaar zetten voor de diverse teksten die per mail naar de redacties in NL gaan.

Vervolgens de inleiding schrijven voor onze website, uitslagen zijn dan nog niet bekend, althans, wel de eerste startnummers maar niet die van 100 of hoger. Tussendoor kunnen we op een door ASO geplaatste terminals de uitslagen en posities in de gaten houden. Belangrijk te melden is dat deze info ouder is dan dat in NL op bijvoorbeeld Dakar.com gevonden kan worden of wanneer je ons volgt via Iritrackt! Wanneer de motoren op bivouac arriveren benader ik ze direct met een kort interview, ik noteer de quote’s en maak wat foto’s en zij kunnen zsm bijkomen, douchen en eten. Wanneer allen in een tijdsbestek van zeg maar 2 uur binnenkomen is het gunstig omdat ik deze tekst dan weer kan verwerken voor het stuk dat vanavond op de website komt. Dan zijn we er nog niet, Pascal de Baar en Jack Brouwers hebben met hun racetrucks hoge startnummers wat betekent dat zij ook later binnenkomen. Startvolgorde is altijd eerst motoren en quads, auto’s en als laatste de trucks. Logisch is dat wanneer voor een speciál bijvoorbeeld 6 uur gegeven wordt ook de verbindingsroute nog erbij gerekend moet worden. Wat in totaal zomaar 10 uur kan zijn en volgende week zelfs meer.

Vandaar ook dat niet elke dag over de trucks tekst te vinden is als ik rond 23:00 uur alles verzend. We werken met een BGAN satelliet. Hiermee hebben we verbinding met internet, telefoon en sms. Daar de kosten voor verbinding aanzienlijk zijn probeer ik alles dagelijks te combineren en in een on-line verbinding over te zenden. Dat gaat vele malen trager dan op kantoor of thuis, je zit in de open lucht, richt de satelliet en op hoop van zegen dat alles in één keer doorkomt. Gelukkig is het dagelijks zeer helder waardoor we de verbinding goed tot stand kunnen brengen. Enfin een foto en tekst downloaden op onze site duurt om en nabij de 20 minuten. Dan de mail, wanneer hier een paar foto’s op klein bestand bij zitten duurt dit zomaar 5 minuten per mail. Sommige berichten sms ik per telefoon waardoor zeker taalfouten in de tekst voorkomen, even snel om te laten weten waar we verblijven. Tijd, tijd, tijd dat is alles wat de hele dag in zijn greep heeft. Vergeet ik nog even te eten, dus rond 23:00 uur klaar als we geluk hebben maar dat was alleen gisteren, alle anderen dagen klaar rond 00:30 uur en zo ziet het vandaag ook weer naar uit! Morgen naar Mendoza, korte verbinding van 232 km dus ruim de tijd e.e.a. te verwerken en zelfs tussen door een douche te kunnen nemen!

Bijzonder hier te zijn, dit te ervaren en zo bezig te zijn met DTD, Le Dakar en de gehele organisatie eromheen. De adrenaline giert ook bij ons door het lichaam door de enorme beweging om je heen. Teleurstellend noem ik het tot nu toe opnemen van indrukken van het land, we zien weinig tot niets, alleen maar lange, veel te lange verbindingsroutes. Toevallig vandaag was het einde dus echt motiverend en hebben we goed hoop voor de komende dagen. Kortom, ik hoop dat bezoekers van www.dutchteamdakar.nl na deze ‘lange’ maar niet langdradige uitleg iets meer onderhouden zijn in het hoe & wat rondom dit mediacircus. Het is weer lekker warm, inmiddels 23:00 uur dus ga proberen dit te verzenden en slapen. 5:00 uur ontbijten!

1,685 Berichten to “Stage 5 Neuquen > San Rafael”

  1. lysbeth zegt:

    de mannen zijn binnen!!!
    na een lange nacht met de laptop op jack zijn kussen om de tracking te volgen, krijg ik dan net het verlossende sms’je : ze zijn binnen!
    blijkbaar zitten ze ook nog in de wedstrijd…
    gelukkig maar na dat super intervieuw gister op rtl7!!!!

  2. Tobias Leising zegt:

    Super,

    Ben blij voor de mannen, nu maar hopen dat ze een beetje nachtrust kunnen pakken!

  3. Ruud en Ali zegt:

    Marcel GEFELICITEERD met je 35e verjaardag
    Succes voor het hele taem
    Tot de 17e in BA

  4. jeroen Brouwers zegt:

    Marcel van harte we drinken er wel een biertje op in Buenos Aires . Jack ,Jan en Aart super dat jullie binnen zijn. Succes morgen….en aan komen.

  5. Erna zegt:

    Marcel gefeliciteerd met je 35ste verjaardag !! Dat het maar een mooie dag mag worden !!
    Groetjes Erna

  6. Ronald brouwers zegt:

    Ha Jack,

    Ik volg je op de voet bij Dakar, je gaat super ga zo door.
    Groeten en geniet van de race.
    En ik hoop dat je hem uitrijdt zonder al te veel problemen.
    Groet Ronald brouwers

  7. Johan v/d Laan zegt:

    Johan , wij volgen jou ook elke dag met veel respect , maar toen ik gisteravond de uitslagen zag voor zover bekend , moet het volgens ons wel heel zwaar geweest !
    Wij hopen dat je niet te veel last van je rots ongelijk op gedaan en wensen jullie heeel veel SUCCES !!
    Groet fam. Jan Koops Havelte

  8. Erna zegt:

    Gefeliciteerd motorrijders van het DTD-team..weer allemaal binnen,een hele prestatie maar weer !!! klasse jongens !!

  9. Hannah zegt:

    Hoi Robin wil je tegen Aart zeggen: Hoi aart, ik hoop dat jullie de fnisch halen! doe je best en als jullie de race hebben gehaald ( hoeft niet gewonnen ) dan maak ik brownies voor je:) Groetjes Hannah

  10. zwiebertje zegt:

    Als je zo de wedstrijd ’s avonds een beetje volgt op je pc, en je ziet dat iedereen het volgende punt op de route weer heeft gehaald, heb je te weinig het gevoel dat het een uitputtingsslag moet zijn.
    Een warme woonkamer en knus bij de open haard doet dat schijnbaar. Dan denk je er even over na en besef je weer hoeveel bloed zweet en tranen het wel moet kosten(afgezien van het inschrijfgeld).
    Johan en rest van het team; Het is fantastisch om te volgen en te zien dat jullie het goed doen. Ik ben zo jaloers als de pest!(ook al heb ik nog nooit op een motor gereden).

    Succes! Arjan Zwiers(spetter spa verhuur)

  11. hans heling zegt:

    we wensen het hele team heel veel succes. Groeten Fam heling ( hondon de las frailes )alicante spanje.

  12. jan h. kok zegt:

    Johan en de rest van het team, Omdat mijn roots in Wittelte en Dwingeloo liggen volg ik jullie verrichtingen met grote belangstelling. Veel succes in het hooggebergte! Je kan makkelijker naar boven dan naar beneden. Wees voorzichtig. Groeten Jan h.Kok

  13. el rey del ripio zegt:

    het kan ook op de brommer, zie

    http://www.elreydelripio.fatsmail.fm

    wie rijdt er mee?

Laat een bericht achter

You must be logged in to post a comment.