Aan de rally wordt deelgenomen door de professionele rijders en amateurs. Jaarlijks nemen ca. 200 motoren, 150 auto’s en 65 vrachtauto’s deel aan de rally. De rally vergt het uiterste van mens en machine. Doorzettings, concentratieen improvisatievermogen zijn zeer belangrijk. Bovendien wordt de conditie en uithoudingsvermogen van de rijders enorm op de proef gesteld. Het is echter ook een mechanische sport waarbij de uitrusting het zwaar te verduren heeft.
Veiligheid
Veiligheid is het belangrijkste onderdeel van de rally. De organisatie weet elk jaar een groot aantal verbeteringen door te voeren om de veiligheid te vergroten, want het gaat er natuurlijk om, om met zoveel mogelijk deelnemers veilig de finish te halen. Zo werd vorig jaar de snelheid voor de motoren terug gebracht tot 150 km per uur. Iritrack blijft net als vorig jaar verplicht. De organisatie, maar ook u, kunt elke deelnemer live via internet volgen tijdens de route. In geval van nood kan automatisch contact met de deelnemer worden opgenomen zonder dat deze ook maar iets hoeft te bedienen. Het ziet er naar uit dat het Formule1 “HANSsysteem” ook verplicht wordt. Verder is men in samenwerking met een motorproducent een nieuw harnas aan het ontwikkelen.

Een groot medisch team, dat de beschikking heeft over diverse helikopters, ambulances en een mobiel hospitaal, is bij de rally aanwezig. Indien noodzakelijk wordt men per helikopter vervoerd naar een ziekenhuis. Alle deelnemers aan de rally moeten verplicht een aantal
veiligheidsvoorzieningen bij zich hebben, waaronder een aantal vuurpijlen, fluorescerende bakens, spiegeltje, flitslamp, aluminium deken en Iritrack (een combinatie van noodbaken, GPS en satelliet telefoon). Natuurlijk is het voorkomen van ongelukken het beste, daarom zijn in juni onder begeleiding van sportmedische assistentie alle deelnemers begonnen met een aangepast trainingsschema. Conditie is een van de toverwoorden in dit spektakel, een goed uithoudingsvermogen houdt je geest scherp en helpt je om ongelukken te voorkomen.
Vorst en hitte

Gezien de startdatum dient bij het vertrek in Lissabon rekening te worden gehouden met vorst, maar enkele dagen later in de woestijn lopen de temperaturen al gauw op tot ruim 40 graden Celsius. Ook kan de omgeving zeer stoffig zijn door opwaaiend zand van andere coureurs of zandstormen. Dit betekent dat uitsluitend goed geprepareerde voertuigen aan de start dienen te verschijnen. De motoren mogen dit jaar wederom niet harder dan 150 km per uur terwijl er met gemak 170 km per uur gehaald kan worden. Als door motorschade tijdens een etappe het volgende bivak niet kan worden gehaald, is de rally ten einde en wordt de motor en de rijder gerepatrieerd door de bezemwagen van de organisatie.

Logistiek en onderhoud
Aan de motoren moet elke avond het reguliere onderhoud worden uitgevoerd. Mocht de motor echter ten gevolge van een valpartij of een ander mechanisch gebrek beschadigd raken, dan zal de assistentie alles in het werk moeten stellen om de motoren weer in orde te krijgen voor de start de volgende dag. Dit heeft regelmatig tot gevolg dat de assistentie de hele nacht doorwerkt om daarna weer op weg te gaan naar het volgende bivak - soms 1000 km verderop - terwijl de coureurs van de noodzakelijke nachtrust genieten.

Wedstrijdvoorbereiding

Ter voorbereiding op de Dakar-rally 2007 zal het team dit jaar nog gaan deelnemen aan diverse competities en trainingen zowel op rally-, enduro- als op crossgebied en andere evenementen met een hoog publiciteitsgehalte. In mei is Italië voor 4 dagen aangedaan, medio juni is een deel van het team naar Polen geweest en eind augustus is er de Franse Enduro wedstrijd “Le Classic Aveyronaise” waar de eerste echte competitieervaring werd opgedaan door het voltallige team. Zo staat deelname aan het EK in Polen op het programma en komen in september in actie in de Zesdaagse van Slowakije. Voorts zullen drie coureurs nog deelnemen aan het WK voor landenteams en de tienuurs Cross. Later in het jaar worden nog de puntjes op de spreekwoordelijke i’s gezet in de woeste Sahara van Tunesië. Op al deze evenementen zal Dutch Team Dakar een positief beeld proberen te creëren en aandacht van de media trekken, waarbij in een zo vroeg mogelijk stadium de reclameuiting van de (hoofd) sponsoren naar het publiek toe wordt gebracht.