Argentinie: Een compleet assortiment

Met een omvang van meer dan 3500 kilometer van het noorden naar het zuiden, is Argentinië een ware reus. Het land wordt gekenmerkt door natuurlijke en culturele contrasten, en de afstanden zijn altijd lang: het is uitgestrektheid tot aan de horizon. Voor de deelnemers en kaartbestudeerders in de ban van off-road rally’s, ontstaan bij het onderzoeken van de route constant nieuwe ideeën.

In Argentinië moeten de deelnemers van Dakar 2009 verzekerd zijn van een ijzersterk uithoudingsvermogen. Hoewel het niet een “Ronde van Argentinië” wordt, geeft de route van en naar Buenos Aires de motorrijders en andere deelnemers de mogelijkheid zich te uit te leven op alle soorten terrein. Allereerst leidt de route naar het zuiden, hier kunnen deelnemers snelheid maken. Na het ‘harde’ deel volgt het ‘zachte’. Op de terugweg zullen enkele zanderige etappes plaatsvinden. In totaal doet de rally tien van de drieëntwintig provincies van het land aan.

Chili: hoger, sterker
Chili is ook het koninkrijk van superlatieven: de langste reeks van bergen ter wereld met de hoogste vulkaan, alsmede de meest droge woestijn op de planeet en de hoogste duinen die er maar bestaan. Zulke omstandigheden kunnen alleen ideaal zijn voor de zwaarste rally ter wereld waar avonturiers zoeken naar de grote open ruimten. Het is met deze visie dat de concurrenten richting Valparaiso zullen gaan.

Voordat de deelnemers kunnen genieten van een rustdag aan de kust van de Stille Oceaan Oceaan, zullen ze de Andes Cordillera over moeten steken. Dit obstakel zal de gemiddelde snelheid van de race drastisch naar beneden brengen. Hier vormen zich unieke beelden en herinneringen. De energie die uit deze landschappen zal worden geput is van essentieel belang wanneer de Atacama woestijn wordt aangedaan. Ervaring in duinrijden en kennis van navigeren is uiterst handig… Zowel voor kampioenen als voor de amateurs bestaat een groot risico om minuten of zelfs uren te verliezen in het Chileense zand.

 

DATE START FINISH CONNECTION SPECIAL CONNECTION TOTAL
03/01/09 Buenos Aires Sta Rosa de la Pampa 196 km 371 km 166 km 733 km
04/01/09 Sta Rosa de la Pampa Puerto Madryn 0 km 237 km 600 km 837 km
05/01/09 Puerto Madryn Jacobacci 70 km 616 km 8 km 694 km
06/01/09 Jacobacci Neuquen 4 km 459 km 25 km 488 km
07/01/09 Neuquen San Rafaël 173 km 506 km 84 km 763 km
08/01/09 San Rafaël Mendoza 76 km 395 km 154 km 625 km
09/01/09 Mendoza Valparaiso 80 km 419 km 317 km 816 km
10/01/09 Rest day
11/01/09 Valparaiso La Serena 245 km 294 km 113 km 652 km
12/01/09 La Serena Copiapo 88 km 449 km 0 km 537 km
13/01/08 Copiapo Copiapo 20 km 666 km 0 km 686 km
14/01/08 Copiapo Fiambala 20 km 215 km 445 km 680 km
15/01/08 Fiambala La Rioja 4 km 253 km 261 km 518 km
16/01/08 La Rioja Cordoba 161 km 545 km 47 km 753 km
17/01/08 Cordoba Buenos Aires 224 km 227 km 341 km 792 km
18/01/08 Buenos Aires Buenos Aires 0 km 0 km 0 km 0 km
TOTAL 1,361 km 5,652 km 2,561 km 9,574 km

Dakar Etappes 2009

Ga met uw muis over deze interactieve landkaart en klik op een etappe. U ziet dan een korte uitleg over de verwachtingen en kenmerken van de etappe.

Etappe 1 - zaterdag 3 januari

  • Buenos Aires > Santa Rosa
  • Verbinding: 196 km | Special: 371 km | Verbinding: 166 km | Totaal: 733 km

Velen hebben al wel gehoord van La Pampa, waar de mannen “ongemanierd maar altijd hoffelijk” zouden zijn. Tijdens de eerste etappe krijg je de kans de uitgestrekte vlaktes van La Pampa te ontdekken. De klassementsproef op deze eerste dag is de langste uit de geschiedenis van de Dakar-rally en de deelnemers kunnen zich opwarmen voor de rest van de race over een golvend terrein van meer dan 400 km. De etappe wordt misschien wel de snelste en iedereen kan nu nog een eventuele jetlag van zich af rijden.

Etappe 2 - zondag 4 januari

  • Santa Rosa > Puerto Madryn
  • Verbinding: 0 km | Special: 237 km | Verbinding: 600 km | Totaal: 837 km

De langste etappe van de rally is niet persé de moeilijkste. Toch moet deze etappe nog altijd voorzichtig worden gereden en vooral ook met een volledige rally-uitrusting. Na een snel begin van de klassementsproef krijgen de deelnemers voor het eerst zand onder de wielen, een voorproefje van datgene dat hen nog te wachten staat. Tijdens de off-roads van deze etappe moeten de bijrijders hun aandacht volledig bij het parcours houden. Wie afgeleid is, zal al snel ‘rondjes’ gaan rijden.

Etappe 3 - maandag 5 januari

  • Puerto Madryn > Jacobacci
  • Verbinding: 70 km | Special: 616 km | Verbinding: 8 km | Totaal: 694 km

Op de derde dag van de race staat een speciale klassementsproef op het programma. Deze is bijzonder zwaar en telt meer dan 600 km. Met deze proef raken de deelnemers voor het eerst aan de essentie van de race terwijl hen nog een aantal hindernissen te wachten staat. De aankomst in Patagonië, die gepaard gaat met een aanzienlijke verandering van het terrein, vraagt weer om geheel nieuwe vaardigheden van de deelnemers. Het landschap is hier veel heuvelachtiger en wie houdt van lange bochten, kan zijn hart ophalen. De deelnemers moeten zich oriënteren aan de hand van de meren langs de route. Dit zijn er zo’n tien in totaal. Ook de roze flamingo’s zullen hier niet ontbreken.

Etappe 4 - dinsdag 6 januari

  • Jacobacci > Neuquen
  • Verbinding: 4 km | Special: 459 km | Verbindinf: 25 km | Totaal: 488 km

De rotsachtige passages aan het begin van deze etappe zullen een stevige wissel trekken op de armen van de motorcoureurs. Maar ook diegenen die gewend zijn aan ‘wadis’ moeten net zo voorzichtig zijn wanneer ze de Argentijnse ‘ríos’ trotseren. Daarna is het tijd voor de eerste zanderige kilometers en lange stukken off-road: genieten dus voor wie daarvan houdt. Maar blijf voorzichtig! Fouten komen je duur te staan en tijdens de etappe naar Neuquén kun je op verschillende manieren in de val lopen. De favorieten zullen van zich laten horen en proberen een plaats te veroveren in de top van het klassement, een klassement dat wel eens een duidelijke indicatie zou kunnen zijn voor wat nog gaat komen.

Etappe 5 - woensdag 7 januari

  • Neuquen > San Rafael
  • Verbinding: 173 km | Special: 506 km | Verbinding: 84 km | Totaal: 763 km

De grootste beproeving van de eerste raceweek is wellicht de etappe naar San Rafael. Door de lange afstand moeten de deelnemers langdurig geconcentreerd blijven. Ook worden zij geconfronteerd met echte duinpassages, waaronder een van bijna twintig kilometer. Lange off roadtrajecten worden afgewisseld door stukken die om veel techniek vragen en die volgen op de ‘ríos’. Aan de horizon is de Cordillera zichtbaar. Even de toerist uithangen is echter onmogelijk: te laat bij de bivak aankomen blijft niet zonder gevolgen.

Etappe 6 - donderdag 8 januari

  • San Rafael > Mendoza
  • Verbinding: 76 km | Special: 395 km | Verbinding: 154 km | Totaal: 625 km

Ook deze dag staat weer in het teken van crossings als de klassementsproef begint met een parcours van ongeveer 60 kilometer aan duinen. Het traject wordt eenvoudiger tijdens het tweede deel van de etappe, al worden de deelnemers waarschijnlijk wel afgeremd door een uitgestrekte doorwaadbare plaats die ze moeten zien over te steken zonder te water te raken. Bij aankomst in Mendoza loopt het parcours verder via de uitlopers van het Andesgebergte.

Etappe 7 - vrijdag 9 januari

  • Mendoza (ARG) > Valparaiso (CHL)
  • Verbinding: 80 km | Special: 419 km | Verbinding: 317 km | Totaal: 816 km

Net als voor de hele Dakar-rally van 2009 geldt ook voor deze etappe dat het terrein en landschap heel gevarieerd zijn. Naast het feit dat in een ander land wordt gereden, leren de deelnemers ook het Andesgebergte kennen. Voordat ze hun krachten meten met die van de bergen, moeten de deelnemers eerst een reeks duinen doorkruisen en hiermee een hoeveelheid ‘fesh fesh’. De ‘fesh fesh’, welke sterk doet denken aan het zand uit de Sahara, wordt door de plaatselijke bevolking ‘guadal’ genoemd. De bergen vormen de enige klassementsproef met passages op 3.000 m hoogte. Tijdens de technische trajecten kun je soms een glimp opvangen van de Aconcagua, die met zijn 6.959 m het hoogste punt van de Andes is. Vervolgens rijden de deelnemers de grens over en bereiken zij in Valparaíso de zee.

Rustdag, zaterdag 10 januari

  • Valparaiso (Chili)

In de hoofdstad van Chili staat een rustdag gepland. Of het echt tot rusten komt in deze metropool zal de tijd leren, maar de teams kunnen in elk geval weer wat op krachten komen, de meegereisde supporters verwelkomen en het materiaal een grote beurt geven alvorens aan deel 2 begonnen wordt … terug naar Buenos Aires!

 

Etappe 8 - zondag 11 januari

  • Valparaiso > La Serena
  • Verbinding: 245 km | Special: 294 km | Verbinding: 113 km | Totaal: 652 km

Na een rustdag aan de kust van de Grote Oceaan volgt een eenvoudiger parcours. Middenin de bergen kunnen de deelnemers pas goed laten zien wat ze in huis hebben. Deskundigen op het gebied van navigatie, trajectrijden en plotseling remmen laten nu zien hoe het moet. De koplopers van het klassement hebben in deze etappe echter meer te verliezen dan dat er eer te behalen valt.

Etappe 9 - maandag 12 januari

  • La Serena > Copiapo
  • Verbinding: 88 km | Special: 449 km | Verbinding: 0 km | Totaal: 537 km

Dit is deel één van een beslissende trilogie. De deelnemers ondervinden hier of de reputatie van de Atacama-woestijn, die bekend staat als de droogste ter wereld, gegrond is. Voor wie hoopt op duinen zal deze etappe een verademing zijn. Er zijn echter ook heel wat rotsen. Deze etappe is typerend voor de Dakar-rally van 2009, aangezien het terrein regelmatig verandert. Door de obstakels die zijn geplaatst en de uitgestrekte duingebieden aan het einde van de etappe moeten de deelnemers zuinig omspringen met hun krachten. Ze moeten dus zowel over allerlei talenten beschikken als weten hoe zij hun krachten moeten benutten.

Etappe 10 - dinsdag 13 januari

  • Copiapo > Copiapo
  • Verbinding: 20 km | Special: 666 km | Verbinding: 0 km | Totaal: 686 km

De klassementsproef van deze dag is eenvoudigweg de langste en moeilijkste van de hele rally. Net als op de voorgaande dag krijgen de deelnemers aan het einde te kampen met een reeks duinen die zich uitstrekt over meer dan honderd kilometer. Zelfs voor ervaren deelnemers heeft deze etappe iets nieuws te bieden. De Chileense duinen zijn namelijk ware zandbergen en de deelnemers moeten meer dan een kilometer lang deze bergen op en af zien te rijden. Wat eveneens nieuw is, is de extreme hitte in deze regio. Niemand weet precies wat dit met het zand zal doen. Maar één ding staat vast: de deelnemers moeten tot het einde toe het hoofd koel houden!

Etappe 11 - woensdag 14 januari

  • Copiapo > Fiambala
  • Verbinding: 20 km | Special: 215 km | Verbinding: 445 km | Totaal: 680 km

In deze meest majestueuze etappe van de rally draait alles om het talent van de bijrijders. ’s Morgens laten de voertuigen de Grote Oceaan achter zich om zich richting de grens te begeven. Hierbij moeten de deelnemers voortdurend kiezen welke vallei ze willen doorkruisen. De deelnemers keren terug naar Argentinië via de betoverende pas San Francisco, op bijna 4.700 m hoogte. Deze ‘kleurrijke’ dag wordt afgesloten met een zanderig landschap dat veel wegheeft van Mauritanië. Als het lot de rally goedgezind is, kunnen de deelnemers zelfs een ‘Boliviaanse winter’ meemaken. Het gebeurt dan wel zelden, maar soms valt hier sneeuw midden in de zomer!

Etappe 12 - donderdag 15 januari

  • Fiambala > La Rioja
  • Verbinding: 4 km | Special: 253 km | Verbinding: 261 km | Totaal: 518 km

Wat de kruisingen betreft, draait het in de klassementsproef van deze dag puur om techniek. Er moet door verschillende duintypes worden gereden, waaronder de geduchte ‘witte duinen’. Met nog maar drie dagen te gaan, kan het klassement hier nog grondig door elkaar worden geschud. Dit komt vooral doordat de assistentiewagens geen toegang hebben tot het bivakkamp in Fiambala. De Gouden Regel is echter nog altijd: ‘ga zuinig met je voertuig om’.

Etappe 13 - vrijdag 16 januari

  • La Rioja > Cordoba
  • Verbinding: 161 km | Special: 545 km | Verbinding: 47 km | Totaal: 753 km

Na duizenden kilometers te hebben afgelegd, krijgen de deelnemers in deze voorlaatste etappe een hevige fysieke uitdaging voor de kiezen. Ervaren deelnemers moeten hun positie zien te handhaven, terwijl amateurs ervoor moeten waken niet overmoedig te worden. Aangezien dit de ‘cactus-etappe’ is, kunnen fouten een blijvende bittere herinnering opleveren. Dokters zullen in het kamp ongetwijfeld hun pincet moeten opdiepen. Tot slot nog iets voor fans van traditionele rally’s: sommige routes komen overeen met die van het Wereldkampioenschap dat elk jaar plaatsvindt in Córdoba. Een echte fiesta dus voor de aficionados.

Etappe 14 - zaterdag 17 januari

  • Cordoba > Buenos Aires
  • Verbinding: 224 km | Special: 227 km | Verbinding: 341 km | Totaal: 792 km

Het avontuur begon in La Pampa. Na twee staten en daarmee continenten te hebben doorkruist, krijgen de deelnemers te maken met een bekender landschap. Op het lange, golvende traject moeten ze zich echter blijven concentreren. Degenen die als eerste Buenos Aires bereiken, hebben hiermee de meest indrukwekkende zege geboekt die er in de rally-wereld te behalen valt. En die kan niemand ze meer afpakken!